„Mnemotechniki jako skuteczny sposób uczenia się”
(oprac. mgr Dorota Suchocka, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Rabce-Zdroju)
- Mózg
Mózg człowieka jest najdoskonalszym urządzeniem, przewyższającym możliwości wszystkich komputerów.
Mózg składa się z 2 półkul połączonych ciałem modzelowatym. Każda z półkul odpowiada za inne działania umysłowe.
Półkula lewa odpowiada za funkcje językowe - mówienie, czytanie, pisanie, znajomość ortografii, liczb. Rozumie tylko dosłowne znaczenie pojęć. Pamięta fakty, imiona, daty, numery. Dokonuje operacji logicznych i analitycznych.
Prawa półkula zapamiętuje informacje w postaci wyobrażeń i obrazów. Skupia się na całości, a nie na szczegółach. Odpowiada za uzdolnienia artystyczne i marzenia senne.
Najbardziej efektywne wykorzystanie pracy mózgu jest wówczas, gdy obie półkule są w jednakowym stopniu zaangażowane. W rzeczywistości jednak jedna z półkul dominuje nad drugą. Jest to między innymi efekt systemu edukacyjnego, który główny nacisk kładzie na logikę.
- Rodzaje pamięci
- pamięć krótkotrwała - ograniczona pojemność (szacuje się na około 5-9 elementów), nowe elementy wypychają starsze, które ulegają zapominaniu lub przenoszone są do pamięci długotrwałej,
- pamięć długotrwała – ograniczone tempo kodowania informacji, czas przechowywania elementów w pamięci długotrwałej oraz jej pojemność jest praktycznie nieograniczona.
- Cechy charakterystyczne pamięci
- efekt pierwszeństwa – najlepiej pamiętane fakty, nazwy, pojęcia, które były przyswajane na samym początku procesu uczenia się,
- efekt świeżości – najlepiej pamiętane fakty, nazwy, pojęcia, które były przyswajane na końcu procesu uczenia się.
- Reguły skutecznego zapamiętywania
Techniki skutecznej nauki bazują na tworzeniu wyobrażeń, które apelują do prawej półkuli mózgowej.
Wykorzystujemy wszystkie zmysły, starajmy się nie tylko coś zobaczyć w naszej wyobraźni ale także usłyszeć, poczuć smak, zapach i dotyk.