Szkoła Podstawowa Nr 1 im. Juliusza Słowackiego

Slide background

Strona Główna

Wycieczka do Chorzowa

Widok na Katowice  Uczestnicy wycieczki w tle Pomnik Powstańców Śląskich. Uczestnicy wycieczki w Katowicach

W dniu 14.04.2023r. uczniowie klasy czwartej i piątej wraz z opiekunami wyruszyli na wycieczkę do Chorzowa. W drodze  do Chorzowa zatrzymaliśmy się w Katowicach podziwiając Halę Widowiskowo-Sportową „Spodek” - perłę architektury modernistycznej w Polsce oraz wyjątkowy symbol miasta, który od ponad 40 lat przyciąga fanów muzyki, sportu i rozrywki. Mimo upływu czasu hala ma bardzo duży potencjał, aby być nie tylko ikoną Katowic, ale jednym z generatorów aktywności społecznej i gospodarczej miasta.

Będąc w Katowicach odbyliśmy małą lekcję historii pod pomnikiem  Powstańców Śląskich, który znajduje się naprzeciwko Katowickiego Spodka. Pomnik jest największym monumentem w Polsce, upamiętniający trzy powstania zbrojne Polaków przeciwko władzom niemieckim Górnego Śląska. Ten popularny pomnik w kształcie 3 orlich skrzydeł, symbolizujących trzy powstania śląskie, jest jednym z symboli Katowic.

Następnie przejechaliśmy do Chorzowa, realizując kolejny punkt naszej wycieczki- zwiedzanie "Muzeum Górnośląskiego Parku Etnograficznego”. W Muzeum na powierzchni ekspozycyjnej ok.35,6 ha prezentowanych jest 78 obiektów małej i dużej architektury z obszaru Górnego Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego. Przewodnik opowiedział nam o życiu naszych przodków i zabrał nas do najciekawszych obiektów. Zobaczyliśmy m.in. zagrody dawnych gospodarzy, szkołę, młyn wodny i kościół. Odwiedziliśmy stado muzealnych owiec.

Będąc w Chorzowie – mieście kojarzonym z najbardziej znanych klubów piłkarskich nie sposób było ominąć kolejną atrakcję - wielofunkcyjny stadion, zlokalizowany na terenie Parku Śląskiego w Chorzowie. Od sierpnia 2020 r. działa jako Narodowy Stadion Lekkoatletyczny. Do 2012 r. – największa, a od 2012 r. druga pod względem wielkości budowla sportowa w Polsce (po Stadionie Narodowym w Warszawie). Mamy mały niedosyt, bo mogliśmy go podziwia ć tylko z zewnątrz.

Kulminacyjny punkt naszej wycieczki to – Planetarium, największe, najstarsze - a od dwóch lat także najnowocześniejsze - planetarium w Polsce. Po trwającym kilka lat remoncie Planetarium Śląskie ponownie zaprasza wszystkich którzy chcą zgłębić tajemnice wszechświata...i nie tylko. Podczas pobytu w Planetarium obejrzeliśmy seans, wystawę multimedialną oraz  odwiedziliśmy wystawę stałą „Geofizyka”. Wycieczka była udana i pełna wrażeń.

Uczestnicy wycieczki z widokiem na Katowicki Spodek Uczestnicy wycieczki w statku kosmicznym-planetarium Uczestnicy wycieczki w skansenie Uczestnicy wycieczki w skansenie - dawna szkoła